سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ستمکار را سه نشان است : بر آنکه برتر از اوست ستم کند به نافرمانى ، و بر آن که فروتر از اوست به چیرگى و آزار رسانى ، و ستمکاران را یارى کند و پشتیبانى . [نهج البلاغه]

گفت و گو در اینترنت

سؤال: (chat) چت در اینترنت با جنس مخالف- با این شرط که از حدود شرعی خارج نشویم (مثلاً برای تبادل نظر)- چه حکمی دارد؟

همه: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد اشکال ندارد.

تبصره: البته اگر جنس مخالف زن جوان باشد، بهتر است گفتگوی با او (هرچند بدون قصد لذت هم باشد)، ترک شود.

 

امام علی (ع) می فرمایند:

* هر کس که لباس حیا بپوشد، کسی عیب او را نبیند.

* زکات زیبایی، پاکدامنی است.

فرق غنا با موسیقی

سـؤال: با تـوجه بـه تـرویج مـوسیقی از طـرف بعضی مراکز فرهنگی، برخی می گویند: غنا حرام است و موسیقی اشکال ندارد، لطفاً فرق بین غنا و موسیقی را بیان فرمایید و برخی می گویند: موسیقی اصیل و سنتی اشکال ندارد لطفاً نظرتان را بفرمایید.

حضرت آیه الله خامنه ای:

غنا خوانندگی مطرب و ملهی متناسب با مجالس عیش و نوش است و موسیقی نوازندگی با همان اوصاف است و در حکم با هم فرقی ندارند و هر دو حرام است.

حضرت آیه الله تبریزی:

غنا (آوازه خوانی مناسب مجالس خوشگذرانی که در مضمون باطل باشد) و گوش دادن به آن حرام است و بنابر احتیاط واجب باید از مطلق خواندنی که با ترجیع صوت (چهچه) است ولو در مضمون باطل نباشد اجتناب نمود و نیز موسیقی لهوی (نواختن با آلات مخصوصه که مناسب خوشگذرانی باشد) و گوش دادن به آن حرام است. موسیقی ای که مناسب خوشگذرانی باشد حرام است و بین انواع آن فرقی نیست چه سنّتی باشد یا غیر آن.

حضرت آیه الله فاضل لنکرانی:

غنا آوازی است که در آن صدا را در گلو می گردانند که به زبان عرفی چهچه می گویند و طرب انگیز هم باشد و مناسب مجالس لهو و لعب هم باشد که این حرام است و موسیقی به یک تعریف، ترکیب اصوات است به نحوی که خوش آیند باشد. لذا اگر مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است. (جامع المسائل)

حضرت آیه الله مکارم شیرازی:

کلیه ی صداها و آهنگ های مناسب مجالس لهو و فساد، حرام است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود.

حضرت آیه الله صافی گلپایگانی:

غنا عبارت از آوازی است که مشتمل بر ترجیع و صوت و طرب انگیز و مناسب با مجالس طرب باشد و موسیقی گاه بر غنا و گاه بر آلات مختلف موسیقی مانند تار، سنتور، دف و غیره اطلاق می شود.

موسیقی را اگر به همان معنای غنا و آوازها و سازها و بکار گرفتن آنها بدانیم، فراگرفتن موسیقی که از قدیم الایّام بین اهل لهو و بزم متداول بود و در کشورها و مناطق مختلف انواعی از آن بکار برده می شده و می شود همه حرام است. (جامع الاحکام)

 

استماع موسیقی

سؤال: حکم استماع موسیقی های صدا و سیما یا اداره ارشاد، ساخت و تعلیم و خرید و فروش ابزارآلات موسیقی چیست؟

حضرت آیه الله خامنه ای:

هرگـونه نوازندگـی مطـرب لهـوی که متناسب با مجالس عیش و نوش باشد حرام است.

حضرت آیه الله فاضل لنکرانی:

موسیقی اگر مطرب و مهیّج و مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است و در غیر این صورت مانعی ندارد و مرکز پخش تأثیری در حکم ندارد.

حضرت آیه الله بهجت:

اگر موسیقی مطرب باشد استماع و خرید و فروش آن حرام است.

حضرت آیه الله صافی گلپایگانی:

آنچه در عرف مردم موسیقی می دانند استماع آن و ساخت و تعلیم و تعلم و فروش آلات آن حرام است.

حضرت آیه الله مکارم شیرازی:

کلیه صداها و آهنگ ها که مناسب لهو و فساد است حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف عام خواهد بود.

حضرت آیه الله تبریزی:

گوش دادن به موسیقی لهوی که مناسب مجالس خوشگذرانی می باشد جایز نیست و همچنین ساخت و تعلیم و خرید و فروش ابزارآلات موسیقی لهوی جایز نیست.

حضرت آیه الله سیستانی:

اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و عیاشی نباشد حرام نیست.

 

شرکت در مجالس موسیقی

سؤال: شرکت کردن در مجالس جشن و عروسی که در آن برنامه های موسیقی اجرا می شود چگونه است؟

حضرت آیه الله خامنه ای:

شرکت در این گونه مجالس در صورتی که تأیید و یا تشویق گناهکار باشد حرام است.

حضرت آیه الله فاضل لنکرانی:

شرکت در مجالس لهو و لعب جایز نیست.

حضرت آیه الله صافی گلپایگانی:

جایز نیست.

حضرت آیه الله بهجت:

اگر موسیقی مطرب است شرکت جایز نیست.

حضرت آیه الله مکارم شیرازی:

شرکت در مجلس گناه جایز نیست.

حضرت آیه الله تبریزی:

گوش دادن به موسیقی لهوی ولو در مجالس عروسی جایز نیست.

حضرت آیه الله سیستانی:

اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و عیاشی است شرکت کردن جایز نیست.